Levende Wiskunde
Voor out-of-the-box denkers
aangepast aan de 21e eeuw
door Steven Cnudde
Voor al wie op een levensechte manier wiskunde wil leren,
gekruid met out-of-the-box-ideeën
Wiskunde: de wondere taal van cijfers, vergelijkingen en formules. Een taal die sommigen meteen prikkelt en aanspreekt, terwijl anderen er het liefst ver weg van zouden lopen. Een taal ook waar in ons huidige schoolsysteem veel nadruk op wordt gelegd. Jammer genoeg wordt de leerstof nog te vaak erg 'droog' en weinig gedifferentieerd gegeven, ver weg van de interessewereld van jongeren, waardoor velen moedeloos of gefrustreerd afhaken. Dat kan anders.
Hoe maken we wiskunde (weer) boeiend?
Hoe zorgen we ervoor dat al wie geen uitgesproken voorkeur voor wiskunde heeft zich de materie toch op een fijne en toegankelijke manier eigen kan maken, verbonden met het echte leven?
En ook: hoe voeden we onze wél wiskundig begaafde jongeren op een manier die past bij hun denkgeest, hun natuurlijke talent en leerhonger?

Steven Cnudde: "Na 25 jaar lesgeven in zowel reguliere als niet-reguliere educatie, is het me helderder dan ooit: wiskunde mag én kan zoveel levendiger en gedifferentieerder, rijker en toegankelijker.
Daarom ontwikkelde ik het platform 'Levende Wiskunde': een platform voor al wie wiskunde anders wil leren. Boeiender, creatiever, meer zelfsturend en vooral ook dichter bij de eigen leefwereld en het echte leven. Want dat geven de jongeren die via deze methode werken me telkens terug: 'Dit zijn de boeiendste wiskundelessen en de leukste oefeningen die we ooit hebben gehad!'
Met deze cursus wil ik zoveel mogelijk jongeren de schoonheid, kracht en mogelijkheden van wiskunde laten ontdekken, op een levensechte manier waar ze zelf verder mee aan de slag kunnen. Want wiskunde hoeft écht geen droge kost te zijn."
Wat maakt dit platform uniek?

Vakoverschrijdend, creatief, ondernemingsgericht en levend!
Het platform is prikkelend en uitdagend opgebouwd, zoals wiskunde van oorsprong ook ontwikkeld en ontdekt werd. De leerinhoud is:
- CREATIEF en ONDERNEMINGSGERICHT:
We vertrekken vanuit problemen en vraagstellingen uit het echte leven, om vervolgens de daarbij horende tools en wiskundige kennis te ontdekken op een levende manier. Zo eren we de nieuwsgierige onderzoeker in de jongere én dagen we die ook uit.
- VAKOVERSCHRIJDEND:
Wiskunde wordt pas leuk en boeiend wanneer ze uit haar enge 'vak' gehaald wordt en ingebed is in het echte leven. Door vakoverschrijdend te werken voltrekt het leren zich in een natuurlijke sfeer van plezier en flow en creëren we de grootste leercurve.
- LEVEND en ZINVOL:
Het materiaal is zoveel mogelijk verbonden met het echte leven. Zo begrijp je waarom je iets leert en waar het toepasbaar is.
Zo krijgt wiskunde leren zin. En zo krijg jij weer/ (nog) meer zin in wiskunde leren.
Daar draait het uiteindelijk om, toch?

Diverse en boeiende werkvormen
Wiskunde prikkelend, boeiend en (gedifferentieerd) uitdagend maken, dat doen we o.a. door een veelheid aan levende werkvormen in te zetten, die ook voor beelddenkers geschikt zijn.
De lessen zijn zo opgesteld dat ze toegankelijk zijn voor zowel jongeren met een neurotypisch (gangbaar) als met een neurodivergent (minder gangbaar) brein.
Je leert niet via droge invulbladen (al kun je die gerust gebruiken om je kennis nadien te toetsen), maar wel via:
- meer dan 100 levendige videolessen
- boeiende bijlagen
- leuke quizjes
- handige overzichtsaffiches
- en helder cursusmateriaal dat je kunt downloaden.
Je wordt uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan met de hedendaagse tools en op speelse manier onderzoekend tot nieuwe inzichten, vormen of patronen te komen.
Out-of-the-box, omdat jij een krachtige, unieke geest hebt die het verdient gevoed te worden op de manier die bij je past.

Een DIY cursus
op eigen maat en tempo!
Dit is een DIY-cursus waar jongeren niet top-down met informatie overspoeld worden, maar er zoveel mogelijk zelf creatief mee aan de slag gaan.
Zoals visionair Célestin Freinet in zijn tijd al wist: wanneer we de 'maker' in het kind eren, maken we de meeste groeikansen mogelijk. Door de jongere zoveel mogelijk zelf het roer in handen te laten houden tijdens het leerproces, worden kennis en vaardigheden écht geïntegreerd.
LEEFTIJDSDOORBREKEND
Het materiaal is bewust niet ingedeeld in een beperkend leeftijdskader, maar volgens moeilijkheidsgraad, omdat aanleg en kennis nu eenmaal niet leeftijdsgebonden zijn.
Levende Wiskunde geeft jou de ruimte om op je eigen tempo te groeien en te ontdekken. Je wordt geprikkeld en geïnspireerd om zelf aan de slag gaan met de kracht van je geest, op het tempo dat jou dient.
Het platform biedt jou een zelfsturend leertraject-op-maat, dat je kunt doorlopen in een sfeer van verwondering, vreugde en passie.
Kortom: bereid je voor op een avontuurlijke tocht doorheen de wereld van de mooiste en boeiendste wiskunde!
Opbouw en inhoud van het platform
Eén leer- en inspiratieplatform
met alle basiskennis t.e.m. het zesde middelbaar
(én veel meer)
in 6 thematische hoofdmodules
met tal van leuke en handige extra's!
De zes modules zijn gebaseerd op het wiskundig model uit de oudheid, in lijn met hoe wiskunde toen beleefd werd (getallen, meetkunde, muziek, kosmologie en filosofie). Dit alles komt in een hedendaags jasje, aangepast aan de fantastische tools die tot onze beschikking staan in de 21e eeuw.
De zes modules:
1. Wiskunde & de kracht van onze geest
2. Meetkunde, heilige geometrie & universele wetten
3. Getallen, oneindigheid & overvloed
4. Muziek, frequenties & harmonie
5. Patronen, functies & voorspellingen
6. Logica, programmeren & the matrix
Daarnaast heb je per thematische module toegang tot tal van boeiende en behulpzame extra's.
Denk aan overzichtsaffiches, downloadbare cursussen, tal van praktische tools en pdf's, quizjes om je kennis te testen, antwoorden op de meest gestelde vragen...
Klik op de video voor een korte uitleg van het traject (3'35")
Studenten aan het woord:
"De les die je maakte over winkelonderzoek vond ik de tofste van dit jaar." (leerling 2de graad Freinetonderwijs)
"Ik vind het leuk om zelfstandig aan de slag te gaan met je uitdagingen. Door het zelf te doen, leer ik het meest." (leerling bijlesbureau)
"Voor de eerste keer in mijn leven, na 12 jaar wiskunde, heb ik het gevoel dat het iets met mij te maken heeft! " (leerling 3de graad Steinerschool)
"Die Excell-oefening over het gezinsbudget is de boeiendste les wiskunde die ik ooit kreeg. Ik heb er zelfs twee versies van gemaakt omdat ik het zo interessant vond." (leerling 1e graad Freinetonderwijs)
"De invulboeken vind ik vaak saai en die leerstof vergeet ik meestal ook snel. De lessen die jij zelf hebt gemaakt, blijven me het meeste bij." (leerling 2e graad Freinetonderwijs)
Waarom dit cursusplatform wérkt
Stop teaching calculus, start learning maths! - Conrad Wolfram (oprichter van wolframalpha.com)
- De leermethode werd ontwikkeld op dezelfde manier als deze waarop wiskunde ontwikkeld werd: diep duiken in een thema, vraagstuk of probleemstelling, jezelf hierin verder uitdagen én je resultaten kunnen controleren en corrigeren.
Deze manier van ontdekken schenkt wiskundigen zoveel vreugde en vervulling. En dat is geen wonder: ze is zoveel boeiender dan twintig repetitieve oefeningen maken over hetzelfde onderwerp (wat oersaai is, als je het mij en heel veel leerlingen vraagt). - Dit platform reikt je wiskunde aan op de manier waarop ik ze zelf als jongere had willen ontdekken. Holistisch, vakoverschrijdend, intrigerend en uitdagend. En ook: inspelend op de meest boeiende wiskunde, mét inbegrip van de huidige ICT-mogelijkheden.
- Daarnaast leer je ook zoveel mogelijk zelfsturend en autodidactisch. Jij zit aan het stuur van je eigen leerproces!
- In één beeld kunnen evalueren hoe ver je staat? Dat doe je met de handige affiches met een totaaloverzicht van de leerstof uit de A-stroom én de basiskennis van de lagere school

"Mijn liefde voor wiskunde doorgeven aan de volgende generatie is een passie. Dat doe ik op een manier waar ik diep in geloof en die het levendig, onderzoekend en holistischer maakt.
Jongeren helpen groeien in zelfvertrouwen en het (her)ontdekken van hun wiskundig vermogen is zowel voor hen als voor mij vervullend en creëert wederzijdse dankbaarheid."
Steven Cnudde
geboren wiskundewonder sinds 1974
gepassioneerd lesgever sinds 1998
Voor wie?
Deze cursus is ontworpen voor iedereen die vanuit intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid aan de slag wil met wiskunde.
Meer specifiek richt het platform zich tot:
1. Jongeren in het klassieke onderwijs die gepassioneerd zijn door wiskunde en naast het bestaande aanbod dieper, breder en meer out-of-the-box in de wereld van wiskunde willen duiken;
2. Jongeren die thuisonderwijs volgen en zich graag via een frisse en boeiende benadering van wiskunde zelfstandig willen voorbereiden op de proeven van de Centrale Examencommissie;
3. Lesgevers, didactisch begeleiders en leermentoren die hun educatieve schatkist willen uitbreiden met meer dan 100 kant-en-klare lessen, uitgewerkt via een brede waaier aan aanstekelijke werkvormen.
Het materiaal is rechtstreeks en in zijn totaliteit te implementeren in de leeromgeving en/of kan gericht in de school of organisatie ingezet worden in het kader van differentiatie / Agora-werking / individuele leertrajecten.


Hoe ziet het platform eruit?
Binnen elk onderdeel vind je een video-opname rond een thema
+ bijhorende links of tools
+ de bijhorende affiches
+ het cursusonderdeel
+ eventueel downloadbare bijlages
Hieronder vind je twee screenshots die je alvast een beeld geven van de leeromgeving. Voor een voorproefje van de vidolessen, scroll verder naar beneden.


Veelgestelde vragen
Waarom zijn intrinsieke motivatie en flow zo belangrijk?
Is dit platform ook geschikt voor mensen in het educatieveld?
Bevat deze cursus ook de kennis van de lagere school?
Mijn kind wil examencommisie doen. Kan deze cursus helpen?
Mijn kind is gepassioneerd door wiskunde. Kan het via dit platform begeleid worden om die passie en dat talent optimaal te ontwikkelen?
Mijn kind heeft veel weerstand tegen wiskunde. Hoe kijk je daarnaar?
Welke kennis komt niet op dit platform aan bod?
Wat is je achtergrond en motivatie om wiskunde op deze manier te delen?
Een voorproefje
Hier kan je drie (van de meer dan honderd) lessen bekijken en voelen of deze manier van leren resoneert met jou.
Affiche basiskennis B0 (35'34")
Sparen voor je droomcadeau (27'42")
De cursus programmeren in vogelvlucht (6'50")